Dnes je utorok, 29.november 2022, meniny má: Vratko
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Potrebuje váš chrbát uľaviť?

október 01, 2022 - 14:00
Chrbtica to s nami nemá ľahké. Až 34 pomerne subtílnych kostí musí znášať záťaž celého tela. Nemal by to byť problém, veď je na to v spoluprácu so svalmi, ktoré sú s chrbticou spojené, uspôsobená. No stačí malá odchýlka, a vzniká veľký problém…
Foto: 
shutterstock

„Chrbtica má svoj typický tvar - zo zadného pohľadu je priama, ale z pohľadu bočného je prehnutá do tvaru „S“ – s krčnou lordózou, hrudnou kyfózou a opäť lordózou v bedrovej časti. Chorobné je bočné vybočenie – skolióza, ale aj narušenie prirodzených zakrivení – či už ide o zvýraznenie hrudnej kyfózy, ktoré sa ľudovo nazýva hrb, alebo napriamenie krčnej a bedrovej lordózy,“ hovorí neurológ Doc. MUDr. Michal Minár. Všetky tieto problémy majú spoločnú príčinu vzniku. „Je to oslabenie početných drobných svalov okolo chrbtice. Hovorí sa im paravertebrálne svaly a ich úlohou je práve stabilizácia a správne držanie chrbtice,“ vysvetľuje odborník.

POHYB A DRŽANIE

Aby vás chrbát bolel čo najmenej a dovolil vám žiť plnohodnotný život bez obmedzení, je potrebné dodržiavať dve veci – pravidelne sa hýbať a kontrolovať si správne držanie tela. Pokiaľ ide o fyzickú aktivitu, nemusí byť ani náročná, ani svetoborná. Naopak, chrbtica oceňuje pokojný pohyb. Vhodné je napríklad plávanie, kalanetika alebo joga, prípadne chôdza, ale pri nej je veľmi dôležité správne držanie tela.

BOLESŤ VIE POKAZIŤ NÁLADU

Niekedy však môžeme celý deň sedieť či stáť úplne dokonale a v noci potom spať v polohe, ktorá chrbtici nevyhovuje. Výsledok? O slovo sa prihlási bolesť chrbtice… Problémy s ňou môžu byť začiatkom nepríjemného začarovaného kruhu. „Bolesť chrbtice, ale všeobecne akákoľvek bolesť, negatívne vplýva na náladu, pracovný výkon aj na spánok, čo výrazne znižuje celkovú kvalitu života človeka,“ upozorňuje lekár.

ČO NEMÁ CHRBTICA RADA

„Najčastejšou príčinou akútnej bolesti je zlý pohyb, neprirodzený pre chrbticu. Samozrejme, čím je chrbtica menej stabilná kvôli ochabnutým paravertebrálnym svalom, tým horšie sa tento pohyb prejaví,“ pokračuje neurológ. Podľa neho za bolesti chrbtice nemôže to, že celé hodiny sedíme, ale to, ako sedíme. „Sedavé zamestnanie vedie k ochabnutiu hlavne zadnej skupiny svalov, čím sa chrbtica stáva nestabilnou a náchylnou na problémy. Mnoho ľudí sedí väčšinu pracovnej doby, potom v aute či dopravnom prostriedku, následne doma pred televíziou… Celkovo sa vytráca fyzická aktivita, čo je jeden z najvýznamnejších rizikových faktorov pre ochorenia chrbta.“

ČO POMÔŽE…

„V akútnom štádiu je najdôležitejší pokoj na lôžku, aby sa ubolená chrbtica a svaly uvoľnili. Teplo na oblasť chrbta pôsobí proti svalových kŕčom a zmierňuje bolesť. Lieky proti bolesti síce chrbticu nevyliečia, ale pomôžu prekonať akútnu bolesť. Ešte vhodnejší ako tabletka je lokálny krém, s obsahom aceklofenaku, ktorý nezaťaží tráviaci trakt ani pečeň, a zároveň uľaví od bolesti“ odporúča neurológ M. Minár.

- - Inzercia - -