Dnes je sobota, 18.november 2017, meniny má: Eugen
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Výživové doplnky nie sú unisex

august 06, 2015 - 12:27
Ak žena používa pánsky parfum, je to vec vkusu, rovnako ako vôňa, ktorá je určené pre neho aj pre ňu. Ale výživové doplnky, ktoré podporujú spaľovanie tukov, tvorbu svalov a pomáhajú organizmu zvládať záťaž pri športovaní, je lepšie užívať v súlade so svojím pohlavím.

Muži sa od žien líšia už na prvý pohľad, no aj keď sa v mnohých smeroch v modernom svete hlavne vďaka spoločensko-kultúrnym vplyvom rozdiely stierajú, niektoré ostanú raz a navždy. Napríklad v prežívaní, v psychike, ale aj v strave, trávení či stavbe tela. A to je dobre.

Žena nikdy nebude mať svaly ako muž, pretože má desaťnásobne menej testosterónu. Málokedy zvládne zjesť toľko ako muž, zasýti ju aj malý téglik jogurtu, kým väčšina pánov tvorstva by po takej porcii ani nepocítila, že dala niečo do žalúdka. A keď sa snaží cvičením a tréningom dopracovať k postave svojich snov, zvyčajne jej ani nenapadne užívať výživové doplnky, kým muži sa v tomto svete orientujú rovnako dobre ako vo futbale. Veľká škoda!

„Ženy majú vo všeobecnosti zábrany siahnuť po športovej výžive. Sú presvedčené, že keď nechcú, aby im narástli svaly, nie je to nič pre ne,“ hovorí Želmíra Komorechová, odborníčka na zdravý životný štýl a majiteľka spoločnosti Kompava, ktorá sa zaoberá vývojom a výrobou prírodných výživových doplnkov. „Pritom opak je pravdou. Pre ženu, ktorá sa snaží zredukovať podiel tukov a premeniť ich na svaly, prípadne spevniť si postavu, sú správne zvolené výživové doplnky nesmierne dôležité, pretože pomáhajú dosiahnuť a udržať cieľ, ktorý si stanovila, a zároveň podporujú regeneráciu.“

Bubliny nehrozia

Nežnejšie pohlavie rieši v súvislosti s postavou dva základné problémy – buď potrebuje schudnúť, alebo naopak pribrať. V oboch prípadoch na to treba po prvé vhodnú telesnú aktivitu, po druhé bielkoviny, odborne nazývané proteíny, a po tretie treba ostať v pokoji, pretože aj keby ženy užívali tie, ktoré si bežne pred tréningom alebo po ňom doprajú muži, nehrozí, že sa ich svaly premenia na nafúknuté bubliny. „Ženy majú iné hormóny ako muži, preto môžu prijímať aj srvátkový proteín, ktorý pochádza z kravského mlieka,“ hovorí Ž. Komorechová zo spoločnosti Kompava. „Obsahuje všetky aminokyseliny potrebné na dobré fungovanie organizmu a podporuje imunitný systém, preto je vhodný nielen pre aktívne športovkyne. Dávkou proteínov každé ráno alebo po tréningu urobí žena svojmu telu len dobre.“

Napriek tomu nie sú proteíny ako proteíny. „Dôležitým aspektom pri výbere správnych proteínov je ich percentuálny podiel vo výživovom doplnku a podiel jednotlivých aminokyselín,“ vysvetľuje odborníčka na zdravý životný štýl. „Napríklad proteíny Kompava vyvinuté špeciálne pre ženy fungujú ako čiastočná náhrada stravy, preto pomáhajú regulovať hmotnosť a formovať postavu pri cvičení. Vďaka vysokému obsahu minerálov, vitamínov a ďalších výživných látok je v nich obsiahnutá potrebná denná dávka všetkých pre telo dôležitých látok, ktoré môžu organizmu chýbať, či už v dôsledku diéty, alebo preto, že počas športovej aktivity ich telo spotrebováva viac. Bielkoviny určené pre ženy navyše obsahujú napríklad izoflavonoidy, ktoré priaznivo ovplyvňujú činnosť ženských orgánov. Navyše ženské bielkovinové nápoje určené na chudnutie, napríklad Wellness Daily Protein, sú vysoko nutričné koncentráty bielkovín a môžu slúžiť nielen ako náhrada raňajok, ale aj ako druhá večera či snack na zahnanie hladu medzi jedlami, prípadne rýchla suplementácia ktoréhokoľvek jedla počas dňa.“

Základy stavby

Najmä pre ženy, ktoré by si želali nabrať trochu svalovej hmoty, samozrejme bez toho, aby sa chceli pretekať v tom, ktorá má silnejšie stehno a ktorá objemnejší biceps, sú ako doplnky výživy vhodné aj aminokyseliny. Svalová hmota je vždy lepšia ako tuk, telo je vďaka nej pevnejšie, odolnejšie, svižnejšie a veru sú aj ženy, ktoré potrebujú pribrať na hmotnosti. „Aminokyseliny sú základnou stavebnou jednotkou každej svalovej bunky. Organizmus ich získava z bielkovín rastlinnej alebo živočíšnej potravy. Ak sa rozhodneme budovať si svalovú hmotu, je nevyhnutné prijímať vyššie množstvo proteínových jedál. Zvýšený prísun proteínov vieme dopĺňať z bielkovinových doplnkov, ktoré obsahujú proteíny v koncentrovanej forme, ktorá nezaťažuje organizmus a telo si vie potrebné aminokyseliny rýchlo a ľahko doplniť,“ radí Ž. Komorechová.

Hľadajte najmä aminokyseliny s označením BCAA – ide o kombináciu esenciálnych aminokyselín leucínu, izoleucínu a valínu v pomere 2:1:1, ktoré chránia svaly pred odbúravaním svalových bielkovín pri hladovaní a zároveň podporujú ich tvorbu. „Tieto aminokyseliny nezaťažujú tráviaci systém, zvyšujú fyzickú aktivitu a odstraňujú únavu. Veľmi dôležitou aminokyselinou je glutamín, ktorý podporuje imunitný systém, má veľmi dobré detoxikačné a regeneračné účinky a zároveň je základnou aminokyselinou každej svalovej bunky,“ dáva poslednú radu odborníčka na zdravý životný štýl ženám, ktoré chcú nielen vyzerať dobre a zdravo, ale aj sa tak cítiť.

red, foto: archív

- - Inzercia - -