Dnes je pondelok, 15.október 2018, meniny má: Terézia
Čas čítania
7 minutes
Zatiaľ prečítané

Chudnite hravo a zdravo

apríl 14, 2010 - 15:21
Dobre vyzerať je dôležité. Naše aj svetové celebrity sa snažia na fotkách ohúriť čo najlepším outfitom, no základom je mať pekné telo aj bez šiat. Otepľuje sa a pomaly odhodíme aj posledné časti odevu, a vhupneme do plaviek. A ak chceme na pláži či pri bazéne ohúriť, je na čase niečo pre to urobiť!

Vari každý z nás sa už niekedy snažil zhodiť pár kíl nejakou osvedčenou diétou. Celoživotné skúsenosti má aj česko – slovenská herečka Hana Gregorová (58).  „Už neskúšam, viem že funguje len byť disciplinovaný. Kľudne nech si človek dá čo má rád aj bôčik ale s mierou,“ hovorí. I zahraničné celebrity si uvedomujú, že v dnešnom svete je pre mnohých prioritou vzhľad. A vďaka tomu môžeme sledovať na červenom koberci raz chudú a potom pribratú Mariah Carey (39), Mishu Barton (24) či Katie Holmes (31).

Podvedomému sklonu hodnotiť druhých podľa prvého dojmu, do ktorého spadá aj výzor či to, ako sú oblečení a upravení, sa môže len ťažko niekto ubrániť. Vyzerať čo najlepšie, je preto investíciou, ktorá sa oplatí. Veď čo poteší človeka viac ako obdivné pohľady okoloidúcich príslušníkov opačného pohlavia? My sme sa v tomto posviatkovom čase rozhodli, že sa pozrieme na zúbky zdravému životnému štýlu. Poradíme vám, ako sa stravovať tak, aby ste boli zdraví a zároveň krásni a v lete sa mohli hrdo pýšiť zvodnými krivkami.

Čo preferovať a čomu sa vyhýbať?
Ak ste milovníkom mliečnych produktov, vyberajte si nízkotučné. Obsahujú dostatok vápnika, no neporovnateľne menej kalórií ako plnotučné. Do kávy použite sušené mlieko bez tuku. Dôležitá je tiež hydratácia. Vďaka vode si prečistíte organizmus a vďačná vám bude aj vaša pleť. Vypite aspoň 8 pohárov vody denne. Vyhnite sa sýteným nápojom. Pitná voda je najbezpečnejšia a pomôže vám schudnúť rýchlo a najefektívnejším spôsobom. Skôr ako jedno veľké jedlo jedzte veľa malých jedál. V závislosti od vášho metabolizmu je konzumácia 6 až 9 malých jedál oveľa lepšia. Okrem toho akákoľvek forma fyzickej aktivity vám pomôže spáliť kalórie, takže zdvihnite váš zadok zo stoličky. Toho sa drží aj moderátorka Adriana Kmotríková (39). „Každý deň už od decembra plávam, mám nový bazén a vidím na postave, že je pevnejšia. Je to príjemný druh športu, nespotíte sa pri tom a relaxujete,“ priznala svoj tajný typ na aktívny pohyb.

Fenomén jojo efektu
S nepriateľom chudnutia číslo jeden sa stretli už mnohí, napríklad aj herec Peter Batthyany (43), ktorý si práve preto radšej na vlastnej koži vyskúšal detox. „Pred tým som síce diéty skúšal ale bolo to veľmi krátkodobé a potom prišiel taký jojoefekt, že to bolo strašné. Každá diéta pre mňa bola bezpredmetná a zbytočná. Má to byť o životnom štýle, veľa zeleniny a ovocia a nie o krátkodobosti,“ zhodnotil vlastnú skúsenosť. Stačí spomenúť americkú herečku Kirstie Alley (59) či Britney Spears (28) a jej exmanžela Kevina Federlinea (31).

V prípade, že človek za krátku dobu stratí viac kilogramov a zmení svoje stravovacie návyky iba dočasne, často dochádza po návrate k predošlému spôsobu stravovania k pribratiu, a to dokonca dvojnásobku stratených kilogramov. Je to priamy dôsledok diéty, pri ktorej sa chudne formou hladovania, obsahuje málo živín, čo núti telo siahnuť po telesných bielkovinách - vlastných svaloch. Hoci úbytok na váhe bude zrejmý, pôjde iba o svalovú hmotu a vodu. Keď schudnúť, tak trvalo, a práve preto by to malo byť pomaly a najmä s rozumom. Ďalšie nebezpečenstvo, ktoré je spojené s jojo efektom, je depresia.

Ak máte depresiu, s najväčšou pravdepodobnosťou máte sklony k smútku a chorobám. Jojo diéty to zapríčiňujú z dôvodu zlyhania, ktoré sa dostaví pri praktizovaní takejto nezdravej metódy. Nielenže sú nebezpečné, no ani nevedú k dlhodobým výsledkom. „Tu by som chcel varovať pred všetkými druhmi diét, ktoré zaručujú okamžité chudnutie. Je dokázané, že vďaka opakovaným pokusom o schudnutie dochádza k zmenám metabolizmu. Telo sa naučí kalórie šetriť a spaľuje ich pomalšie. Ide o takzvané „zúspornenie“ metabolizmu a priviesť ho do pôvodného stavu nie je jednoduché,“ hovorí diétny poradca Martin Mitošinka.

Neprežeňte to !
V našich domácich i zahraničných vodách šoubiznisu máme však aj niekoľko príkladov prehnanej snahy po štíhlej postave, miestami hraničiacich až s anorexiou. Stačí sa pozrieť na Silviu Kucherenko (25), ktorá kedysi bola považovaná za ženu „krv a mlieko“ a dnes vraj pre množstvo modelingových ponúk váži sotva 50 kíl. Alebo americkú herečku Tori Spelling (36), na ktorej zostali oblé už len jej silikónové implantáty. Aj Martin Mitošinka má už niekoľko extrémnych skúseností.

„Za najextrémnejšie považujem určite ženy, ktoré zjavne trpia podvýživou, prídu s prosbou o pomoc, lebo nevedia, ako schudnúť. Takýmto pomôcť neviem,“ povzdychol si. Obvineniam z nezdravej chudosti čelila aj moderátorka Smotánky Erika Judínyová (38). „Ak dostanem chuť na cukríky tak si kúpim tri krabičky a zjem ich na fleku aj v noci o jednej alebo druhej. Všetko je záležitosťou môjho metabolizmu a genetiky,“ rezolútne vyvrátila žeby trpela akoukoľvek podvýživou alebo odmietala jedlo.

Základy bezpečného chudnutia
Svoj typ na udržanie optimálnej váhy nám prezradila aj spisovateľka Evita Urbaníková (33).„Objavila že funguje jesť po troške 5 krát denne. Ráno vstávam s tým, že raňajkujem, desiatujem, obedujem, olovrantujem a večeriam,“ pochválila sa svojou diciplinovanosťou, ktorá jej prináša ovocie. Dlhodobo si už totiž drží stabilnú váhu 53 kíl s ktorou je spokojná. Ak sa rozhodnete pre kvalitný diétny plán, ktorý vám zostaví poradca v kombinácii s cvičením, môžete prísť aj o jeden kilogram týždenne.

Na každého človeka však funguje niečo iné, a preto zaručený a univerzálny recept na chudnutie neexistuje. Musíte teda len skúšať a postupne prísť na to, kedy vaše telo najlepšie spaľuje kalórie, ako pracuje váš imunitný systém a čo sa deje vo vašom tele, keď cvičíte, trénujete kondičku alebo relaxujete. Zdravé chudnutie znamená zníženie váhy o 2 - 4 kg za mesiac, a to znížením príjmu energie o 500 - 1000 Kcal za deň. Samozrejme, chudnúť sa dá aj rýchlejšie, ale výsledok môže byť jojo efekt. Pokiaľ chcete chudnúť rýchlejšie, tak za mesiac sa dá ešte tolerovať zníženie denného prívodu energie o 1000 - 1500 Kcal - teda vlastný príjem by mal byť cca 1000 Kcal za deň. No chudnutie neznamená iba počítanie kalórií. Veľmi dôležité je zmeniť celkovo doterajšie stravovacie návyky. Dúfajme, že dobrých rád a zmeny životného štýlu sa bude aj naďalej držať Kelly Osbourne (25), ktorej sa vďaka účinkovaniu v tanečnej súťaži Dancing With The Stars podarilo veľmi pekne schudnúť.

Last minute chudnutie
Ak si len pár dní či týždňov pred plesom či inou spoločenskou akciou uvedomíte, že by ste mali odstrániť zo svojho brucha nejaké tie tukové vankúšiky, začne sa neúprosný boj s časom. „Určite záleží na tom, o aké množstvo kilogramov a za akú dobu ide. Je jasné, že ak niekto schudne 10 kíl za mesiac, 50 až 70 percent z toho tvorí svalová hmota a voda. Z toho vyplýva, že takéto chudnutie nie je zdravé a v žiadnom prípade by som ho neodporúčal,“ skonštatoval Mitošinka. Podľa neho treba, naopak, svalovú hmotu budovať a nie odbúravať, nakoľko jej prítomnosť má výrazný vplyv na rýchlejšie chudnutie a vitalitu. Ak je človek odhodlaný zhodiť väčšiu hmotnosť za krátke obdobie, či už je to zo zdravotných dôvodov alebo iných, určite by sa mal zveriť do rúk odborníka, ktorý sa postará o to, aby chudnutie bolo čo najrýchlejšie a najefektívnejšie, no zároveň, aby neohrozovalo zdravie. „Ak to niekto robí len z estetických dôvodov, platí tu staré známe: “Pomaly ďalej zájdeš,“ dodal.

Ako odolať sladkému?

Keď už vážne nič nezaberá a naozaj vás od toho, aby ste sa na zákusky vrhli, delí len posledná štipka odhodlania, začnite si predstavovať, ako výborne budete vyzerať v lete, ak odoláte všemožným kalorickým bombám. Máte v šatníku milované džínsy, do ktorých sa už dve sezóny nie a nie dostať? Alebo túžite po miniatúrnych bielych bikinkách, ktoré na vašom čokoládovom tele o pár mesiacov nádherne vyniknú? Pocit, že vyzeráte k svetu, sebavedomie a spokojnosť chutia oveľa lepšie než medvedie labky a linecké koláčiky. A ako motivácia poslúžia rovnako dobre.

Tabletky na chudnutie

Pravdepodobne vám udrú do očí aj vtedy, keď ich práve nehľadáte. Rastlinné doplnky výživy sú totiž hojne roztrúsené po internete, drogériách i po väčších potravinových sieťach. Na obaloch pútajú nápismi ako 100 % prírodné, čo by ste si mali v laickej reči preložiť ako 100 % diskutabilné.
Ak pre vás hmotnosť nepredstavuje len estetický, ale aj medicínsky problém, môže vám lekár predpísať podporné lieky na chudnutie. Podmienkou je, že vaše chudnutie bude pod lekárskym dozorom, takže aspoň máte istotu, že nekupujete len cukríky zabalené do sľubných obalov. Tabletky na chudnutie na lekársky predpis musia spĺňať normy ustanovené Štátnym úradom pre kontrolu liečiv, nemali by to byť teda nijaké rastlinky objavené hlboko v amazonských pralesoch, ale lieky, čo skutočne dokážu regulovať telesnú hmotnosť.

Potrebujete pomoc?
Kult tela nie je jediným dôvodom, prečo chudnúť. S nadbytočnými kilogramami ľudia často bojujú aj zo zdravotných dôvodov. Pritom je dôležité rozlišovať nadváhu a obezitu. Nie je to jedno a to isté a ani príčiny ich vzniku nie sú u každého človeka rovnaké. Ak nepomáha úprava stravy či pravidelný pohyb, prichádzajú na pomoc špecializované prípravky. No ani tieto prípravky nemôžeme hádzať do jedného vreca. V základe sa líšia z hľadiska prístupnosti, no aj princípu, na akom fungujú. Niektoré potláčajú chuť do jedla, iné garantujú rýchlejšie štiepenie tukov, ďalšie zas zrýchlenie metabolizmu, všetko závisí od pridaných ingrediencií. Ich účinky môžu síce byť občas aj preukázateľné, no častejšie sa stáva, že nepomáhajú a ich predaju napomáhajú iba klamlivé reklamné ťahy.

Ak sa predsa len rozhodnete siahnuť po „osvedčenom“ prípravku na chudnutie, dajte si pozor. V extrémnych prípadoch  totiž môžu byť aj zdraviu škodlivé. A čo je teda najvhodnejšie? „Najlepším receptom je motivovať seba samého urobiť niečo pre svoje telo a zdravie. V praxi to znamená pravidelná a kvalitná strava, kombinovaná s fyzickou aktivitou minimálne 3-krát do týždňa,“ vysvetlil nám diétny poradca Martin Mitošinka.  Vďaka zdravému životnému štýlu získate nielen krajšiu a pevnejšiu postavu, ale získate aj vitalitu potrebnú pre zvládanie každodenného života.

Autor: MÁRIA GYURÁNOVÁ
Foto: S.A.

- - Inzercia - -