Dnes je sobota, 18.november 2017, meniny má: Eugen
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Móda kontra zdravie

október 11, 2010 - 13:50
Musí krása bolieť a je naozaj nutné trápiť sa pre obdiv okolia? Ako módne trendy ovplyvňujú našu fyzickú kondíciu?
Ženské telo je naozaj veľmi krehké, čo sa týka konštrukcie, chemických procesov a prahu citlivosti. Na diskomfort reaguje rôznymi nečakanými prejavmi, ktoré vám môžu skomplikovať život, alebo dokonca prerásť do trvalého problému. Lady GaGa sa teda nemá na čo tešiť...


Neurológ varuje
Takzvaný „syndróm úzkych džínsov“ sa objavuje po dlhodobom nosení módnych nohavíc s označením skinny jeans. Príliš úzke nohavice tlačia na stehenný nerv a ten pri stlačení vyvoláva intenzívnu, až neznesiteľnú bolesť. Touto bolesťou často trpia aj policajti alebo konštruktéri, ktorí nosia na páse ťažký opasok s výstrojom, obézne alebo tehotné ženy. Bolesť môže brániť aj chodeniu a odstráni sa len pomocou utišujúcich liekov. Nízko strihané džínsy, ktoré odhaľujú oblasť ľadvín, vám privodia ďalší problém v tejto lokalite. Čoraz častejšie sa vyskytujú bolesti krížov u mladých štíhlych žien práve pre časté nosenie nízkych nohavíc. Nie je to prvýkrát, keď sa džínsom pripisovalo zdravotné riziko. Už v roku 1970 niektorí lekári kritizovali ich vplyv na krvnú cirkuláciu v panvovej oblasti mužov a na infekcie u žien.




Anorexia si vyberá
Váš štýl by nemal byť ovplyvnený konfekčnou veľkosťou. Fenomén superštíhlych dievčat, ktoré kopírujú modelky, vznikol ako dôsledok psychickej poruchy. Ak je modelka naozaj štíhla, je to dané génmi, nie ochudobnenou stravou. Ani Barbie nie je reálna, nikdy nereprezentovala zdravé telo alebo fyzický ideál. Dokonca by mohla patriť do skupiny karikatúr, tak ako bábiky s nadmerne veľkými očami alebo Pán Zemiaková Hlava.

Bielizeň počas spánku?
Ak si myslíte, že nosenie pevnej podprsenky počas spánku udrží pevné aj prsia, dúfate zbytočne. Na tvar pŕs skôr vplýva, či spíte na bruchu alebo na boku, ale vedci sa zatiaľ nedohodli, či to vplýva pozitívne alebo negatívne. Prsia totiž neobsahujú svaly, iba mliečne žľazy a ich pevnosť závisí od pevnosti kože, v ktorej sú zavesené. O pevnosť tej sa treba starať pravidelnou hydratáciou, masážami a spevnením prsníkov pri športovaní. Na pružnosť pokožky pŕs najviac pôsobí behanie a skákanie, pri ktorom sa napína až za hranice svojich možností. V noci nechajte celé telo oddýchnuť bez zbytočnej záťaže nepohodlného oblečenia. Cez deň podľa možností dávajte prednosť bavlnenej bielizni pred syntetickou. Tangá noste len príležitostne, pretože môžu spôsobovať prenos baktérií medzi konečníkom a pošvou, čím vznikajú chronické zápaly. Podobne ako úzke nohavičky, ktoré neprepúšťajú vlhkosť.

Poplašné signály chodidiel
Nevhodná obuv spôsobuje veľa zdravotných problémov. Najviac z nich je ortopedického charakteru. Sú veľmi ťažko liečiteľné, lebo ide o rôzne deformácie kostí. Poklesom klenby nohy vzniká pozdĺžne alebo priečne plochá noha. Spôsobujú ju najmä vysoké topánky, ochabnuté svalstvo, chodenie naboso, preťaženie prednej časti nohy (priečna plochosť) alebo zúžené topánky v prednej časti. Až 90 percent postihnutých tvoria ženy.

Tieto poruchy lieči chôdza naboso po nerovnom teréne, masáž nôh, individuálne tvarované výstielky topánok, pevné podpätky a ortopedická obuv. Ďalšou abnormalitou, vznikajúcou z nevhodných topánok, je tzv. vysoká noha (vyklenutie v dôsledku nosenia krátkej obuvi), deformácie prstov, kostné výrastky. Rôzne kostné výrastky sú veľmi bolestivé, pretože tlačia na kožné tkanivo pri každom kroku. Vznikajú aj rôzne poškodenia kože, ako sú mozole, kurie oká, pľuzgiere, vírusové ochorenia či deformácie nechtov. Nesmieme zabudnúť ani na cievne poruchy, zlé prekrvovanie nôh a vznik kŕčových žíl.

Šetrite si nohy
Módnych vysokých topánok sa úplne vzdať nemôžeme, ale tento luxus si doprajte len v krátkych intervaloch. Nenoste ich viac ako 2 – 3 hodiny, často striedajte vysoké topánky s nízkymi a inak tvarovanými, vyberajte si opätky nižšie ako 7 centimetrov, alebo topánky s platformou, ktorá opätku uberie aj 2 cm. V práci sa prezúvajte do pohodlných topánok a nechajte nohy oddýchnuť napríklad v balerínkach, ale ani nízka obuv vás nesmie tlačiť alebo sťahovať. Pre outdoorové pohybové aktivity noste vždy tenisky s odpruženou podrážkou, nie sandále alebo mokasíny.

Pri kúpe topánok sa v modeli vždy poprechádzajte, aby ste ucítili, kde sú nepohodlné. Mali by mať podporenú klenbu, dostatočnú voľnosť v oblasti prstov aj päty. Ak trpíte na bolesti chrbtice alebo svalov, vyložte si športovú obuv ortopedickými výplňami. V lete a vlhkom počasí nenoste uzatvorenú obuv, aby ste predišli vzniku plesní alebo alergií. Obzvlášť opatrne vyberajte obuv pre svoje deti. Ich chodidlá sa formujú rýchlejšie a vyžadujú si špecifický prístup, čo sa týka tvaru a pevnosti topánok.
Náš tip: Vložky do topánok Biomechanics zdravie vašich nôh ochránia. Upravujú stabilitu chodidiel, rovnomerne rozkladajú tlak váhy, redukujú bolesti, únavu, predchádzajú vzniku stvrdnutej kože a ich úzky dizajn je vhodný pre každé topánky.18 €, www.scholl.sk.

Autor: GABRIELA ŠIROVÁ
Foto: Isifa

- - Inzercia - -