Dnes je pondelok, 25.máj 2020, meniny má: Urban
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Stres z koronavírusu? Psychológ radí, ako ho prekonať.

marec 29, 2020 - 08:31
Mgr. Matej Štepita v roku 2006 doštudoval psychológiu a odvtedy sa jej aktívne venuje s rôznymi cieľovými skupinami. Najviac praxe má s rodinami s deťmi. Venuje sa deťom aj dospelým s ADHD, s depresiami, úzkosťami a inými trápeniami. Zaujímajú ho témy výchovy a sebavýchovy, objavovania potenciálu ľudí a rozvoja vzťahov. Popritom sa venuje aj joge, v ktorej sa zameriava na podporu a rozvoj duševného zdravia.

Stres z koronavírusu?

Zaujímalo nás ako zvládnuť s deťmi toto náročné obdobie v plnom psychickom zdraví.

Čo nám môže pomôcť udržať si v súčasnosti duševné zdravie „na poriadku?“

Nenechať sa zaplavovať správami o koronavíruse a kriticky ich samostatne zvažovať. Venovať sa praktickým úlohám, ak sa dá nejako pracovať, venovať sa deťom, blízkym ľuďom, priateľom (podľa individuálneho posúdenia osobne či telefonicky). Pohyb je vynikajúci. Prípadne nejako pomáhať v komunite, obci. Rozvíjať svoje záujmy, niečo sa učiť, robiť si plány na obdobie keď to celé prehrmí.  Psychiater V. Frankl vyskúmal, že náplň, zmysel života podporuje duševné zdravie aj imunitu človeka. Využiť krízu tvorivo a bilancovať a prehodnocovať, čo chcem vo svojom živote do budúcna zmeniť, zlepšiť, začať nanovo a inak. Podporovať sa navzájom, dodávať si nádej. V prípade záujmu sa aj venovať nejakej forme spirituality, všetky veľké učenia hovoria o večnosti ľudskej duše a to dáva na celú vec tiež inú perspektívu, zbavuje človeka strachu zo smrti. Ja sa venujem joge, ktorá ak je dobre vedená, môže tiež pôsobiť veľmi stabilizujúco na človeka. 

Ako môžu rodičia pomôcť svojím deťom zvládnuť túto novú situáciu?

Obzvlášť ťažké to majú rodičia, ktorí sú doma obaja na homeoffcie, majú často ešte viac práce vplyvom zmätkov a tlaku a ešte sa aj starať o deti. To by mal štát nejako zmeniť. Rodič sám môže deti podporiť jednak tým, že sa sám bude snažiť nepoddať strachu a udržať si pokoj a chladnú hlavu, deti to z nás cítia. Ďalej dodávať im nádej, čítať im príbehy s dobrým koncom, napríklad klasické rozprávky sú výborné. Hrať sa s nimi, chodiť von do prírody, dopriať im aj pohyb. Povzbudzovať ich a šíriť pokoj, aj keď si sami nie sme istý.

Aké aktivity môže rodina doma vykonávať aby zabránili nude a zároveň boli prospešné?

Jednak musia zvládnuť učenie. Tu sa mnohé rodiny dostávajú pod tlak. Odporúčam trochu sa v tom uvoľniť a uvedomiť si, že v tejto situácii nie je najdôležitejšie mať všetky povinnosti splnené, ale prežiť ju v duševnom zdraví. Výborné sú určite spoločenské hry, dnes ich je veľa. Rozhodne odporúčam chodiť von do prírody, treba byť na vzduchu, mať pohyb, predchádzať ponorke z uzavretého priestoru. Čítať alebo rozprávať si príbehy.

Ako vysvetliť starším deťom čo sa vo svete deje a aký to má na ne dopad?

Čo najviac vecne a bez zbytočného vyvolávania strachu. Asi niečo ako: „Je tu teraz nová choroba, ktorú ešte dobre nepoznáme, tak sme obozretní a dodržiavame nejaké bezpečnostné opatrenia. Bude nás to teraz trochu obmedzovať, ale spolu to určite dobre zvládneme. Ak by Ťa to trápilo alebo si bol z toho smutný, sme tu pre Teba, určite nám o tom povedz, radi Ťa vypočujeme.“

Čo robiť v situácií keď nás začne opantávať panika alebo strach?

Dobre zhlboka dýchať – čo ide s rúškou ťažko. Ozvať sa nejakému blízkemu človeku (nie deťom) a požiadať ho o podporu. Priviesť sa na iné myšlineky. Venovať pozornosť niečomu konkrétnemu (práca, rozhovory, voľnočaové aktivity), to človeka stabilizuje a nenechá taký priestor na obavy. Zacvičiť si, pohyb rozptyľuje úzkosť. V tomto smere je veľmi dôležité aj nešíriť paniku cez sociálne siete či inak na druhých, ale skôr sa povzbudzovať navzájom. Ak je to silné alebo opakované, vyhľadať odbornú pomoc, existujú telefonické linky pomoci a väčšina mojich kolegov dnes robíme aj poradentsvo cez telefón, skype a podobne, pre ľudí, ktorí sa chcú z bezpečnostných dôvodov vyhnúť priamemu kontaktu.

Ako reagovať na detské požiadavky typu: chcem ísť von, na návštevu ku kamošom atď. 

Pokiaľ viem ešte to nie je zakázané a ja to pokladám za veľmi zdravé, ja by som to podporoval. Najmä keď to vyzerá, že to bude trvať celé dlhší čas. Návštevy v nejakom úzkom okruhu pár vybraných rodín. Určite si treba zistiť, kto z vášho okolia je tomu naklonený a kto nie, na nikoho netlačiť samozrejme. A vychádzky do prírody a von v čo najväčšej miere a čo najčastejšie, najmä keď je slnečno. Podporujú duševné zdravie ale aj imunitu! Viem že veľa ľudí má na toto iný názor, rozhodnúť sa musí každý sám.

Kde hľadať inšpiráciu do budúcnosti a ako sa nastaviť na pozitívne myslenie?

Toto je dobrá otázka. Človek sa môže za vzniknutej situácie zamyslieť, čo vlastne ja chcem priniesť do sveta, ľuďom okolo seba, čo by som tu chcel zanechať svojím životom ako nejaký môj príspevok, dielo. Vtedy to uchopíme konštruktívne. Na akých hodnotách mi záleží a ktoré chcem do svojho okolia vnášať. Útechu prinášajú už spomínané príbehy niečoho dramatického s dobrým koncom. Vymslené aj skutočné, určite každý z nás aj ľudstvo ako také sme už začili všelijaké ťažké skúšky, ktoré sme už zvládli, prekonali. Pripomínať si to. Hľadať príbehy ľudí, ktorí zvládli niečo ťažké, a postavili sa k tomu pekne ako napr. Gándhí, M.L. King a podobne. Tiež si uvedomiť, že sú aj horšie veci na svete, ako dostať vírus, s ktorým si veľká väčšina ľudí poradí silami vlastného imunitného systému. A nezabudnúť na to, že keby aj prišlo k úplne najhoršiemu (čo sa vo väčšine prípadov určite nestane), tak duša človeka každopádne smrťou nezaniká, iba zmení spôsob existencie. Ten bude v niečom azda aj príjemnejší – predstavte si necítiť žiadne telesné obmedzenia a bolesti ale naopak slobodu a neobmedzenosť.

 

Napokon by som chcel apelovať na zodpovedných, aby trochu zmiernili prijaté bezpečnostné opatrenia, lebo idú v mnohom proti duševném zdraviu a treba aj tu hľadať balans, keďže toto je rovnako podstatné, ako zdravie telesné. Tlak vytvára len väčší tlak.

- - Inzercia - -