Dnes je sobota, 17.august 2019, meniny má: Milica
Čas čítania
1 minute
Zatiaľ prečítané

Vyrovnajte, čo je nakrivo!

máj 24, 2019 - 13:00
Môžete si to pokaziť pokriveným postojom, nosením ťažkých tašiek v jednej ruke, ale i spánkom na nevhodnom vankúši. Nenechajte sa zastrašiť bolesťou krčnej chrbtice, spoznajte jej príčiny a odstráňte zlozvyky, ktoré ju vyvolávajú.

Častá bolesť krku a krčnej chrbtice môže znížiť váš pracovný výkon, limitovať vás pri športových aktivitách a vyvolávať podráždenie, zlú náladu i bolesti hlavy. Bolesť krku a chrbta nás pritom často upozorňuje, že čosi nerobíme správne a v niektorých prípadoch zároveň môže poukazovať aj na vážnejší zdravotný problém. „Ak bolesti vznikli po vážnejšom úraze alebo páde, ak bolesť vyžaruje do hornej končatiny a v končatine pociťujeme poruchu citlivosti alebo sily, pri bolestiach trvajúcich viac ako šesť týždňov, u starších pacientov nad 65 rokov a naopak u mladých ľudí pod 20 rokov. Bolesť netreba podceňovať ani v prípade, že sa vyskytne pri celkovo zlom zdravotnom stave, teda ako sprievodný jav pri únave, horúčkach a nočnom potení,“ vymenúva neurologička MUDr. Zuzana Dean z Nemocnice Levice.

Strašiak mladej generácie úradníkov

Podľa lekárskych štúdií sa bolesti krčnej chrbtice vyskytujú častejšie u starších adolescentov ako u iných vekových skupín. Dôvody zatiaľ nie sú celkom presne známe, odborníci však odhadujú, že príčinou môže byť nosenie ťažkých ruksakov a tašiek so školskými potrebami v kombinácii s nesprávnym držaním tela. Bolesti a ťažkosti sa však nevyhýbajú ani ľuďom pracujúcim v kanceláriách, ktorí celý deň pracujú zohnutí nad obrazovkou počítača. „K poškodeniu chrbtice najčastejšie dochádza pri jej dlhodobom nesprávnom držaní. Aktívne mu môžeme predchádzať správnou polohou pri státí, sedení i v ľahu a vhodnými cvičeniami, ktorých cieľom je obnovenie normálnej pružnosti kĺbov a okolitých mäkkých tkanív. Najlepšou prevenciou je správne každodenné cvičenie,“ odporúča neurologička.

Neškoďte si v spánku

„Ak mávate ráno stuhnutý a bolestivý krk, príčina môže byť v nesprávnom povrchu, na ktorom spíte alebo v nesprávnej polohe. Hlavnou funkciou vankúša je správna podpora hlavy a krku. Vankúš má byť tvarovateľný a prispôsobovať sa polohe hlavy, nemal by hlavu dvíhať ani nakláňať. Vankúše vyrobené z vytvarovaného molitanu a pamäťovej peny neumožňujú upraviť ich obsah, preto sú vhodnejšie perové alebo z iného prispôsobivého materiálu. Krčné podporné valčeky sú vhodné len v prípade, ak sú prispôsobivé. Zvýšenú záťaž pre krčnú chrbticu spôsobuje poloha na bruchu,“ vysvetľuje MUDr. Dean.

- - Inzercia - -