Dnes je streda, 17.júl 2019, meniny má: Bohuslav
Čas čítania
1 minute
Zatiaľ prečítané

Čas pečene

apríl 04, 2019 - 13:51
Jar je presne to obdobie, kedy si zo všetkých našich orgánov najviac pozornosti zaslúži pečeň. Treba ju očistiť, aby nás netrápili neduhy, ktorým sa môžeme za určitých okolností takto jednoducho vyhnúť.

Foto: Shutterstock

Nenápadná, ale...

Pečeň čistí krv, zároveň vyrába proteíny, cholesterol, žlč, ukladá vitamíny, minerály aj sacharidy. Čo je veľmi podstatné, dokáže telo zbavovať toxínov z alkoholu, liekov aj potravín. A to nie je všetko, pretože pečeň dokopy vykonáva okolo 400 funkcií. Z to jednoznačne vyplýva, že o pečeň by sme sa mali starať. Po zime s tučnými jedlami potrebuje doplniť niektoré vitamíny, antioxidanty aj dobré tuky, aby lepšie fungovala. Pokiaľ žijeme primerane zdravo, tak o nej v podstate ani nevieme. Nehlási sa ako napríklad hladný žalúdok, preťažené pľúca alebo upchaté trávenie. Nenápadná, ale iba dočasu. Aby sa nezačala hlásiť o slovo aj ona, poďme sa jej venovať trochu viac.

Ak je zdravá, ste zdraví

Na to, aby telo fungovalo, ako hodinky, potrebuje plnohodnotnú pečeň. Ako na to, aby pečeň dobre pracovala? V prvom rade treba myslieť na zdravý životný štýl, kvalitný spánok, pravidelný a primeraný pohyb, čerstvé a organické jedlá, dostatok vody a čisté prostredie. Ak je pečeň v poriadku, rýchlejšie sa vysporiadate aj s chorobami. A ako zistíte, že jej niečo chýba alebo vystáva? Problémy s pečeňou sa prejavujú únavou, spomalením, priberaním, bolesťami hlavy, zlým trávením, zmenou farby pokožky...

Čo na ňu platí

Práve na jar urobíte pečeni dobre určitými druhmi potravín. Zamerajte sa na zeleninu, konkrétne jej veľmi chutí kel, najmä ružičkový, kapusta, brokolica. Na očistenie je vynikajúca cviklová šťava, ktorá v nej zvyšuje detoxikačnú schopnosť. Z ovocia sú vhodné všetky drobné bobuľové plody, ideálne čučoriedky, v ktorých je veľa antioxidantov, a ešte grapefruit a červené hrozno, tiež plné antioxidantov, ktoré vedia pečeň chrániť pred poškodením. Na jedálnom lístku by ste mali mať častejšie mastné ryby pre ich omega- 3 kyseliny, teda tuky, ktoré udržiavajú normálnu hladinu enzýmov a bojujú proti zápalom. Z orechov si pečeň vyberie rovnako antioxidanty a vitamín E na pečeňové enzýmy. Nezabudnite na olivy a slnečnicové jadierka. Všetko takzvané dobré tuky, aby pečeň dokázala odbúrať tie zlé tuky...

Viac sa dočítate v aktuálnom mesačníku Slovenka Zdravie Rodiny

- - Inzercia - -