Dnes je streda, 17.júl 2019, meniny má: Bohuslav
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Neprežeňte to: naučte sa dávkovať zdravie presne

február 22, 2019 - 10:00
Priveľa škorice môže viesť k poškodeniu pečene a nadmerné množstvo brazílskych orieškov zas spôsobiť vypadávanie vlasov. Aj priveľa dobrého škodí. Vrhnite sa na zdravý životný štýl správne a naučte sa dávkovať zdravie presne.

Naučte sa dávkovať zdravie presne

Nadmerná konzumácia ovocia môže spôsobiť hnačku a bolesti brucha. Veľa zeleniny zas zápchu či problémy s trávením. Podľa výsledkov lekárskej štúdie Personalizovaná výživa podľa predvídania glykemickej reakcie organizmu (Personalised nutrition by prediction of glycemic response) z roku 2015, reaguje organizmus rôznych ľudí na to isté jedlo či potravinu odlišne. Vedci na to prišli na základe rozdielnej hladiny cukru v krvi testovaných ľudí po zjedení toho istého jedla. Odlišujeme sa i v tom, čo radi jeme i v tom a ako sa s našimi obľúbenými pochúťkami dokáže popasovať náš tráviaci systém. Niekto neznesie kombináciu mlieka a ovocia, iný po nej nepociťuje žiadne tráviace ťažkosti. To je dôvod, prečo neexistuje nijaký univerzálny zdravý jedálniček, ktorý by sme mali všetci dodržiavať, aby sme boli stopercentne zdraví. S niektorými zdravými potravinami by to však nik z nás nemal preháňať. Inak riskuje zdravotné ťažkosti.

brazilske_para_orechy.png

Brazílske para orechy
Foto: 
shutterstock.com

Brazílske para orechy

Tieto veľké lákavé orechy sú výborným zdrojom selénu. Minerál znižuje oxidačný stres, má silné antioxidačné vlastnosti, posilňuje srdce, cievy, znižuje riziko tráviacich ťažkostí. Odporúčaná denná dávka selénu je 50 až 70 mikrogramov denne pre dospelého človeka. Jediný veľký para orech pri tom môže obsahovať až 95 mikrogramov tejto látky. Maximálna bezpečná denná dávka selénu je 300 mikrogramov. Ak si teda pravidelne pochutnávate na viac ako troch až štyroch para orechoch za deň, riskujete predávkovanie selénom. Prejavuje sa vypadávaním vlasov i nechtov, problémami s tráveným a poruchami pamäti.

zeleny_caj.png

Zelený čaj
Foto: 
shutterstock.com

Zelený čaj

Jemné čajové lístočky sú plné antioxidantov a zdraviu prospešných látok. Zelený čaj pomáha ozdraviť srdce, potlačiť zápal i predchádzať vzniku rakoviny. Ak sa však snažíte žiť zdravo, prípadne konzumujete najmä vegetariánsku stravu, mali by ste dať pozor, aby ste to s týmto nápojom nepreháňali. Zelený čaj obsahuje látky zvané taníny. Pri ich absorpcii organizmus nedokáže v plnej miere vstrebať všetko železo prijaté z rastlinnej stravy. U starších ľudí, tehotných žien, vegetariánov či vegánov sa môžu pri vysokých konzumáciách zeleného čaju najmä popri jedle objaviť príznaky nedostatku železa. Napríklad vypadávanie vlasov, bledá pokožka, únava a problémy so zrážanlivosťou krvi. Namiesto celodenného pochlipkávania zeleného čaju si radšej denne doprajte len jednu či dve šálky tohto nápoja.

tuniak.png

Tuniak
Foto: 
shutterstock.com

Tuniak

Tuniak patrí medzi mastné ryby, ktoré obsahujú vzácne omega-3-mastné kyseliny. Tie majú protizápalové účinky, posilňujú bunkové membrány, zlepšujú cirkuláciu krvi a znižujú vysoký krvný tlak. Okrem omega-3-mastných kyselín sa však v mäse tuniakov nachádza aj olovo. Ide o toxín, ktorý spôsobuje problémy s koordináciou či oneskorený vývoj plodu v tele matky. Olovo stopy ťažkých kovov nájdete aj v ďalších morských plodoch, napríklad v lososovi, sardinkách či v makrelách. Najviac ho však podľa výskumov obsahuje tuniak. Preto sa najmä tehotným ženám a deťom neodporúča konzumovať morské ryby a morské plody častejšie ako dva krát týždenne.

skorica.png

Škorica
Foto: 
shutterstock.com

Škorica

Škorica dokáže zrýchliť metabolizmus, napomôcť pri chudnutí, zlepšiť trávenie, pôsobí ako antioxidant a zároveň znižuje hladinu cukru v krvi. Trochu tohto korenia v káve, šaláte či v dezerte je perfektným každodenným doplnkom stravy. Bežná škorica, zvaná aj cassia, však obsahuje vysoké množstvo kumarínu. Konzumácia vysokého množstva kumarínu je pre naše telo toxická. Pri každodennej konzumácii pol až dvoch gramov škorice vám hrozí poškodenie pečene a rakovina. Občasná vyššia konzumácia škorice vám síce neuškodí, no pravidelné nadmerné množstvá môžu predstavovať riziko pre vaše zdravie.

- - Inzercia - -