Dnes je sobota, 23.marec 2019, meniny má: Adrián
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

MIGRÉNA: Viete, čo vám spúšťa MIGRÉNU?

január 09, 2019 - 20:53
Nie každá bolesť hlavy je migréna. Pre migrénu je typická opakovaná bolesť, ktorá sa spúšťa spontánne, alebo ju vyvolávajú rôzne faktory.

Ako prevenciu si do jedálnička pridajte celozrnné produkty či zeleninu a ďalšie potraviny s vyšším obsahom horčíka. Pretože práve jeho nedostatok má za následok stavy silnej bolesti hlavy.

Celosvetovo sa toto ochorenie vyskytuje u približne dvanástich percent populácie a trikrát viac postihuje ženy ako mužov. Svetová zdravotnícka organizácia zaradila migrénu medzi dvadsať ochorení, ktoré výrazne zasahujú do života človeka a obmedzujú ho. „Migrénu nevieme vyliečiť, vieme ju len vplyvniť liekmi, správnou životosprávou a eliminovať jej spúšťače.
Telu by sme mali dopriať viac oddychu a dôležitý je aj pravidelný spánok,“ vysvetľuje Iveta Nikolová, z neurologickej ambulancie Agel Clinic. Poďme sa teda pozrieť bližšie na jednotlivé spúšťače stavov migrény.

ČO JE MIGRÉNA

Migréna je chronické záchvatovité ochorenie prejavujúce sa strednou až ťažkou bolesťou hlavy, ktorá môže trvať niekoľko hodín až dní. „Niektorí pacienti si často zamieňajú migrénu za klasickú bolesť hlavy. Na správne rozpoznanie migrény si stačí urobiť krátky test,“ hovorí neurológ Martin Kucharík a dodáva: „Ak pacient pociťuje jednostrannú bolesť hlavy, ktorá je pulzujúca a zhoršuje sa pri pohybe, jej intenzita je stredná až silná a k tomu zvracia, alebo je citlivý na svetlo a zvuky, je vysoko pravdepodobné, že môže trpieť migrénou. Pacient nemusí vykazovať všetky tieto príznaky, v každom prípade by však mal navštíviť neurológa.“

UKRYTÉ V NAŠOM TELE

Najmä u žien môžu vyvolať bolesť hlavy hormonálne zmeny, napríklad kolísanie množstva estrogénu v tele. Ďalší zo spúšťačov sa môže objaviť ráno. Hneď po prebudení máme v tele viac adrenalínu a menej endorfínov. Práve nízka hladina endorfínov je dôvod, že sa bolesti hlavy objavujú ráno. Svoju rolu zohráva aj počasie. Pociťovať tlak môžeme najmä pri striedaní ročných období, kedy zvykne klesať hladina serotonínu v krvi.

POZOR NA TO, ČO JETE A PIJETE

Možno vás prekvapí, že veľkú skupinu spúšťačov migrény tvorí jedlo, hlavne zrejúce, plesnivé syry, presolené a chemicky spracované potraviny. Migréna môže vzniknúť aj vtedy, keď vynecháte jedlo alebo držíte diétu. Spôsobiť ju môžu napríklad aj banány, ktoré sú bohatým zdrojom draslíka, no obsahujú aj látku tyramín. Práve tá môže vyvolať migrénu. Na bolesť hlavy majú vplyv aj nápoje, najmä alkohol ako červené víno a kofeín. V jedle treba sledovať aj potravinárske prísady, najmä sladidlo aspartam a konzervačný glutamát monosodný. Naopak, ako prevenciu si do jedálnička pridajte celozrnné produkty či zeleninu a ďalšie potraviny s vyšším obsahom horčíka. Pretože práve jeho nedostatok má za následok stavy silnej bolesti hlavy. V lete si dávajte pozor na mrazené potraviny. Keď rozhorúčení siahnete po zmrzline či studenom nápoji, tí náchylnejší na migrénu môžu zažiť náhle ochladenie organizmu a bodavá bolesť hlavy nastupuje už do tridsiatich sekúnd.

ZMEŇTE ŽIVOTOSPRÁVU

Ďalším faktorom, ktorý dokážete sami ovplyvniť, je množstvo spánku. V ideálnom prípade by ste mali spať šesť až osem hodín. Nedostatok spánku alebo jeho nadbytok spúšťajú migrénu. Pre migrenika je zakázanou komnatou fajčenie. Spúšťačom je samotná cigareta v ruke, ale pre nefajčiarov aj pasívne vdychovanie nikotínu. Uškodiť si môžete aj dlhodobo nesprávnym držaním tela a stresom. Ak sa hrbíte, svaly v zadnej časti krku tlačíte na nervy v krčnej chrbtici, čoho výsledkom sú jednak kŕče svalov na krku, ale aj silná bolesť hlavy. Stres je pre väčšinu pacientov trpiacich migrénou spúšťačom číslo jeden. Majte preto svoj denný režim, plánujte si aktivity a pravidelne športujte.

NEZANEDBATEĽNÉ DROBNOSTI

A na záver ešte pár zaujímavostí, ktoré by však migrenici nemali podceňovať.

  • Najmä ženy by si mali dávať pozor na svoj účes. Ak nosíte vrkoče alebo vlasy zopnuté v cope, kedy sa napína pokožka hlavy, aj týmto si môžete privodiť migrénu.
  • V prípade, že sa vyberiete do kina, pridlhé pozeranie 3D fi lmu môže byť spúšťačom migrény. Prečo? Za normálnych okolností tlačia naše oči do mozgu spolu dva obrázky. Pri 3D technike sú však dva dvojité obrazy – čo pre naše oči aj mozog znamená veľkú záťaž.
  • Jedným z častých spúšťačov migrény sú aj vône. Z rovnováhy vás môžu vyviesť silné parfumy, príliš aromatické jedlá či cigaretový dym.
  • Ak ste milovníci umenia, no trpíte migrénou, buďte opatrní pri výbere vzorov a farieb v domácom či pracovnom prostredí. Podporiť vznik migrény môžu napríklad čiernobiele dlaždice či tapety ako aj pruhy, vlnovky a kockované vzory.

- - Inzercia - -