Dnes je streda, 12.december 2018, meniny má: Otília
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Diéty: Ktoré sú najnebezpečnejšie a nemali by ste ich skúšať?

december 08, 2018 - 14:16
Schudnete pätnásť kíl za dva mesiace a potom môžete opäť jesť všetko, čo chcete. Neschudnete a nemôžete! Diéty, ktoré vám toto sľubujú vám iba zničia zdravie a nervy. Zistite, ktoré diétne programy sú najnebezpečnejšie a nemali by ste ich nikdy skúšať.

Počet diétujúcich dvanásťročných dievčat sa medzi rokmi 1996 a 2002 zvýšil približne o stodvadsať percent. V posledných rokoch dosiahol biznis s chudnutím celkom novú úroveň. Postavy extrémne štíhlych ľudí v módnych kampaniach a v reklamách sú často dodatočne upravené počítačom a predstavujú nereálny symbol krásy. Výsledky nedávnej americkej lekárskej štúdie ukázali, že až osemdesiat percent desaťročných dievčat už niekedy držalo diétu. V Európe rovnako stúpa počet diétujúcej mládeže i dospelých. Jednostranné stravovanie a odopieranie si jedla pri tom vedie k vzniku vážnych zdravotných komplikácií. Tu sú tie najhoršie z najhorších diét, ktorým by ste sa mali oblúkom vyhýbať.

Ketodiéta


O čo ide: Podstatou ketodiéty je zvýšená konzumácia tukov a zníženie príjmu sacharidov z ryže, zemiakov či sladkých jedál na menej ako päťdesiat gramov denne. Tým, že telu rapídne znížite príjem cukrov, v krvi sa začnú tvoriť molekuly zvané ketóny. Telo začne následne namiesto cukrov spaľovať tuk.

Nebezpečenstvo: Znížením množstva prijatých cukrov na minimum vlastne odoberiete svojmu telu zdroj energie. Začnete pociťovať intenzívnu únavu. Objavia sa poruchy metabolizmu, závrate, malátnosť, zvracanie, problémy s trávením, hnačka a strácanie svalovej hmoty.

Grapefruitová diéta

O čo ide: Pred raňajkami, obedom aj večerou by ste mali zjesť jeden grapefruit alebo vypiť jeden pohár nesladenej čerstvej grapefruitovej šťavy. Popri tom by ste mali denne prijať iba tisíc kalórií, čo je asi o polovicu menej, ako prijímate bežne. Na raňajky sa odporúča jesť slaninu a vajíčka a na obed aj na večeru mäso a šalát. Diétu by ste mali držať desať až dvanásť dní.

Nebezpečenstvo: Prijímate príliš málo kalórií a priveľa mäsa a nezdravej slaniny. Minimum kalórií a vysoký podiel ovocia spôsobí, že schudnete, no nezdravo. Po grapefruitovej diéte ostane vaše telo vysilené a nenaučíte sa žiadnym zdravým návykom. Po jej skončení takmer určite priberiete, pretože sa nevyhnutne vrátite k vyššiemu kalorickému príjmu.

Diéta s aktívnym uhlím

O čo ide: Aktívne uhlie sa v minulosti i dnes používa na odstránenie nebezpečných toxínov z tela pri predávkovaní alebo otrave. Ide o zuhoľnatené kusy dreva a ďalšie organické produkty, ktoré sa po zahriatí zmenia na pórovitú hmotu. Smoothie, nápoje či špeciálne prípravky na chudnutie s obsahom aktívneho uhlia vás majú zbaviť nielen toxínov ale i nadbytočného tuku.

Nebezpečenstvo: Pravidelné a časté užívanie aktívneho uhlia môže výrazne poškodiť naše zdravie. V prípade, že beriete lieky, môžu prípravky s obsahom uhlia, z organizmu absorbovať aktívne látky z liečiv. Prípravky s aktívnym uhlím zároveň „vyťahujú“ z tráviaceho traktu dôležité vitamíny a minerály. Uhlie tiež môže spôsobiť zápchu a podľa lekárov neexistuje žiadny relevantný dôvod na to, aby sme ho pravidelne jedli alebo pili.

Diéta s kapustovou polievkou

O čo ide: Podľa špeciálneho receptu si pripravíte nízkokalorickú kapustovú polievku. Na tanier si ju naložíte trikrát denne počas jedného týždňa. Okrem polievky je dovolené konzumovať napríklad nízkotučné mlieko, banány a zeleninu.

Nebezpečenstvo: Kombinácia vysokého množstva prijatej vlákniny a tekutín spôsobí, že začnete rýchlo chudnúť. Zároveň sa však môže objaviť nafukovanie a problémy s trávením. Táto diéta pripraví telo o dôležité vitamíny a minerály, ktoré bežne získavame z pestrej stravy. Funguje iba nakrátko a môže po nej nasledovať výrazný jo-jo efekt. Diéta tiež spôsobuje spomalenie metabolizmu.

Keksíková diéta

O čo ide: Váš denný príjem potravy sa zúži na šesť keksov a ľahkú večeru. Autori diéty vám odporúčajú počas dňa priebežne jesť proteínové keksy s vysokým obsahom vlákniny. Podvečer si smiete dať nízkokalorickú večeru. Spolu by ste mali denne prijať približne tisícdvesto kalórií, pričom keksy tvoria polovicu z nich.

Nebezpečenstvo: Toto keksíkové šialenstvo pripraví vaše telo aj o posledné zásoby vitamínov a minerálov. Do organizmu nedostávate takmer žiadne živiny. To sa rýchlo prejaví na zvýšenom pocite únavy, oslabovaní nechtov a vlasov, zníženej kvalite pokožky a problémoch s trávením a vyprázdňovaním. Dlhodobé dodržiavanie keksíkovej diéty vás môže pre nedostatok živín dostať aj na nemocničné lôžko.

Zásaditá diéta

O čo ide: Hlavným cieľom tejto diéty je vylúčiť z jedálnička všetky kyslé potraviny. Teda také, ktoré vyvolávajú v organizme kyslé prostredie. Patrí sem mäso, vajíčka, mliečne produkty, pšenica či alkohol. Naopak, konzumovať by sme mali len zásadité potraviny, najmä ovocie a zeleninu.

Nebezpečenstvo: Zástancovia zásaditej diéty tvrdia, že jedlom, ktoré v nás vytvára kyslé prostredie, si oslabujeme kosti a stávame sa náchylnejší na rôzne ochorenia. Toto tvrdenie však žiadny lekár ani vedec nepredložil dostatkom dôkazov. Zásaditou diétou dosiahnete jedine rozhádzanie metabolizmu a vznik problémov s trávením. Po niekoľkých týždňoch sa prejaví nedostatok vitamínov a minerálov, ktoré sa nachádzajú najmä v živočíšnych produktoch, napríklad vitamín B12 či kreatín.

Jednosmerky škodia zdraviu

Kelová, citrónová či ryžová. Ak sú jednostranné, všetky sú rovnako škodlivé pre zdravie. Akákoľvek diéta, pri ktorej smiete konzumovať jedinú potravinu alebo veľmi malé množstvo druhov potravín, spôsobuje deficit dôležitých vitamínov a minerálov. Pri návrate k normálnej strave po diéte navyše hrozí vysoké riziko, že priberiete ešte viac, ako ste pôvodne vážili.

Tip redakcie

Jednou z najzdravších diét je mediteránska diéta. Pri tomto type stravovania by ste mali konzumovať veľké množstvo ovocia a zeleniny, celozrnných produktov, strukovín, rýb, hydiny, za studena lisovaného olivového oleja a orechov. Diéta vylučuje polotovary, fast food, sladkosti a biele pečivo. Dodržiavaním zásad mediteránskej diéty sa naučíte zdravo stravovať, naštartujete si metabolizmus a ozdravíte svoje telo vďaka dostatočnému prísunu vitamínov. Túto diétu môžete držať stále. Zdravo a efektívne vďaka nej schudnete a nehrozí vám pri nej jo-jo efekt.

Viac o tom, ako žiť zdravšie, sa dočítate v decembrovo -vianočnom čísle, na titulke s charizmatickou herečkou Božidarou Turzonovovou.

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -