Dnes je streda, 12.december 2018, meniny má: Otília
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Ešte stále fajčíte?!

november 13, 2018 - 15:43
To, že fajčenie škodí, vie každý. Možno vás bude motivovať konečne tento zlozvyk zahodiť informácia, že takmer štvrtina pravidelných fajčiarov zomiera predčasne - strácajú osem až pätnásť rokov života.

Nikotín je mocná droga, rovnako návyková ako heroín či kokaín. Ak ste sa už pokúšali prestať fajčiť, viete, že je to nesmierne náročné. Obvykle má človek za sebou dva, tri, alebo i viac neúspešných pokusov, kým sa mu podarí prestať úplne. Skoncovať s týmto zlozvykom vám možno pomôže návod, ktorý čerpá z vedeckých výskumov. Nezabudnite, že čím skôr s fajčením prestanete, tým dlhší život máte pred sebou.

Prečo vlastne prestať?
Skoncovať s fajčením je jedna z najdôležitejších vecí, ktoré môžete pre seba urobiť. Ak sa vám to podarí, tak:
+budete žiť dlhšie a lepšie,
+výrazne si znížite riziko infarktu, mozgovej príhody a rakoviny,
+ak ste tehotná, zvýšite šance na zdravie svojho dieťatka,
+ľudia, s ktorými žijete, obzvlášť vaše deti, budú zdravší a šťastnejší,
+peniaze, ktoré ušetríte, využijete zmysluplnejšie.

Skôr než prestanete fajčiť, položte si pár otázok
+Prečo chcete prestať fajčiť?
+Keď ste sa pokúšali prestať fajčiť v minulosti, čo bolo pre vás nápomocné a čo nie?
+Akú situáciu bude pre vás najťažšie zvládnuť, keď prestanete s fajčením? Čo by ste mohli robiť pre to, aby ste situáciu ustáli?
+Kto vám môže pomôcť v ťažkých momentoch? Vaša rodina, priatelia, lekár?
+Aký pôžitok vám dávalo fajčenie? Keď s fajčením prestanete, čo ďalšie vám robí radosť a pôžitok?

Päť kľúčov k úspechu
Podľa štúdií vám týchto päť krokov efektívne pomôže k životu bez fajčenia. Najlepšie šance na úspech máte vtedy, ak ich aplikujete všetky spoločne.

1. Pripravte sa
Stanovte si pevný dátum.
Urobte zmeny v prostredí, v ktorom žijete:
Zbavte sa všetkých cigariet a popolníkov, ktoré máte doma, v aute či práci
Nedovoľte ľuďom fajčiť u vás doma.
Zhodnoťte vaše minulé pokusy. Spomeňte si , čo pracovalo vo váš prospech a čo nie.
Od momentu, kedy prestanete fajčiť, už nefajčite – ani si nepotiahnite!

2. Dovoľte iným, aby vás podporili a povzbudili
Šance na úspech stúpajú vtedy, ak máte podporu a pomoc okolia. Môžete o ňu požiadať viacerými spôsobmi:
Povedzte rodine, priateľom a kolegom, že plánujete prestať fajčiť a že chcete ich podporu.
Poproste ich, aby pri vás nefajčili a aby nenechávali cigarety pohodené vo vašom dosahu.
Upozornite priateľov na to, že prestávate fajčiť, a že je možné, že na určité obdobie obmedzíte účasť na oslavách, kde sa pije alkohol a fajčí.
Navrhnite priateľom iné aktivity, ktoré sa automaticky nespájajú s fajčením – športovanie, turistiku, kultúru.

3. Naučte sa novým zručnostiam a návykom
Snažte sa rozptýliť od nutkania k fajčeniu: buďte s ľuďmi, zhovárajte sa, choďte na prechádzku, zamestnajte sa nejakým projektom...
Ak sa pokúšate prestať fajčiť po prvýkrát, zmeňte rutinu: zvoľte si inú cestu do práce, pite čaj namiesto kávy, raňajkujte na inom mieste ako obvykle.
Snažte sa zredukovať stres: cvičte, čítajte, trávte príjemne voľný čas. Je lepšie prestať s fajčením v období, ktoré nie je pre vás náročné pracovne či emocionálne.
Na každý deň si naplánujte niečo príjemné.
Pite veľa vody a iných tekutín.

4. Vyhľadajte odbornú pomoc
Nebojte sa vyhľadať poradenstvo. Porozprávajte sa s odborníkom –napríklad s vaším lekárom, zubným lekárom, či psychológom.
V rámci Úradu verejného zdravotníctva existujú poradne na odvykanie. Kontakty na poradne nájdete na stránkach Úradu verejného zdravotníctva alebo Ligy proti rakovine: www.uvzsr.sk, www.lpr.sk

5. Buďte pripravení na náročné situácie i možnosť zlyhania
-Najčastejšie sa ľudia vrátia k fajčeniu počas prvých troch mesiacov. Nenechajte sa znechutiť, ak začnete znovu fajčiť. Pamätajte si, väčšina ľudí má za sebou niekoľko neúspešných pokusov. Tu sú niektoré náročné situácie, ktorých sa vystríhajte:
Alkohol. Vyhýbajte sa mu. Pitie alkoholu výrazne znižuje šancu na úspech.
Iní fajčiari. Zdržiavanie sa v prítomnosti fajčiarov spôsobí, že budete mať väčšiu chuť zapáliť si.
- Priberanie. Mnoho fajčiarov priberie po tom, ako prestanú fajčiť, obvykle do päť kilogramov, preto sa snažte jesť zdravo a buďte aktívni. Ak dočasne priberiete, nenechajte sa odradiť! Nadbytočné kilá môžete riešiť o pár mesiacov už ako nefajčiar.
Zlá nálada alebo depresia. Je mnoho spôsobov, ako si zlepšiť náladu i bez fajčenia. Hľadajte si aktivity, ktoré vám robia radosť. Ako nefajčiar sa stávate zdravším človekom - i to vás môže tešiť.

Kam sa obrátiť
Liga proti rakovine poskytuje onkologickým pacientom a ich blízkym psycho-sociálnu pomoc v podobe bezplatných služieb. Rovnako poskytuje poradenstvo pri prevencii rakoviny. Viac nájdete na www.lpr.sk, alebo sa môžete obrátiť na ich Onkoporadňu na bezplatnom čísle 0800 11 88 11, alebo e-maili poradna@lpr.sk, prípadne navštíviť osobne niektoré z Centier pomoci Ligy proti rakovine v Bratislave, v Martine, či v Košiciach.

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -