Dnes je pondelok, 23.júl 2018, meniny má: Oľga
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Nie je to iba chyba krásy

jún 19, 2018 - 12:46
Neberte svoje ťažké nohy na ľahkú váhu. Nie je to banalita a drobné zväčšené žilky nie sú iba kozmetický problém. Naučte sa, ktoré aktivity ťažkosti zhoršujú a čo vám, naopak, pomáha.

Netreba podľahnúť predstave, že chronické žilové ochorenie je záležitosť staršej vekovej kategórie. Nie je vôbec zriedkavosťou u tridsaťročných alebo aj mladších. „Tým, že moderná miniinvazívna chirurgia výrazne zlepšila estetický výsledok operácií, zvyšuje sa záujem mladších pacientok, ale aj pacientov. Takmer polovica našich pacientov sú ženy medzi tirdsiatym štyridsiatym rokom života,“ vysvetľuje renomovaný odborník z NÚSCH v Bratislave, cievny chirurg MUDr. František Žernovický. Metličky považujú len za chybu krásy a občasnú ťažobu v nohách hodnotia ako únavu. Mnohokrát sú však pri vyšetrení prekvapení stupňom závažnosti ochorenia. Práve u mladších ročníkov je šanca na včasné zachytenie ochorenia. Len netreba príznaky ignorovať. Dobre vyzerajúca tridsiatnička by sa so svojimi opuchnutými nohami v sandáloch rozhodne mala vybrať za všeobecným lekárom, aby prípadným problémom predišla.

Príznaky sa dajú tlmiť
Chronické žilové ochorenie je od prvých príznakov zápalovým ochorením žíl, ktoré treba od počiatku liečiť liekom – venofarmakom. Venofarmaká tlmia symptómy, ale aj samotné príznaky ochorenia. MUDr. Žernovický poukazuje okrem prioritného zdravotného rozmeru aj na rozmer estetický, na ktorý sa v modernej flebochirurgii kladie dôraz: „Chcieť byť príťažlivý je prirodzená vec,“ vyjadruje svoj názor na symbiózu krásy a zdravia. Tak ako je už dnes úplne bežné starať sa o pekný úsmev pravidelnou návštevou zubára či dať si skontrolovať materské znamienko, treba sa začať starať o pekné nohy návštevou všeobecného lekára.

Čo môžete ovplyvniť?
* nadváhu a obezitu,
* nedostatok pohybu, dlhé sedenie, státie, ale aj neprimeraná svalová záťaž – nesprávne posilňovanie, silové športy a časté zdvíhanie ťažkých bremien, chôdza po mestskej dlažbe,
* nedostatok vlákniny, častá zápcha – na cievy v podbruší a slabinách pôsobí vnútorný tlak, ktorý sťažuje činnosť žíl,
* nevhodné oblečenie a obuv – najmä tesná spodná bielizeň a obuv s vysokými opätkami,
* horúce prostredie – spôsobuje neprirodzené roztiahnutie cievneho systému a zvýšenú záťaž na jeho funkčnosť,
* fajčenie – vedie k zužovaniu a oslabovaniu stien ciev,
* časté pridlhé sedenie počas cestovania alebo na toalete – zhoršený prietok krvi v žilách nôh v kombinácii so zvýšeným vnútrobrušným tlakom pri defekácii,
* užívanie antikoncepcie alebo hormonálna liečba.

Čo môžete urobiť?
* Obmedzte dlhotrvajúce státie a sedenie. Ak už musíte dlho sedieť či stáť, robte si prestávky, prejdite sa či krúžte nohami v členkoch.
* Hýbte sa. Venujte sa vhodným športom - turistike, behu, plávaniu. Vyhnite sa - zjazdovému lyžovaniu, futbalu, tenisu.
* Udržiavajte si hmotnosť. Dbajte na vhodné zloženie stravy, s dostatkom vlákniny a menej nasýtených tukov, dodržiavajte pitný režim, predchádzate tak zápche a obezite.
* Noste voľné oblečenie. Tesné odevy tlačia na žily a bránia žilovému návratu.
* Nenoste obuv s vysokými opätkami ani bez opätkov. Ideálna obuv je s nízkymi, 3- až 4-centimetrovými opätkami.
* Sprchujte si nohy chladnou vodou. Teplo je absolútne nevhodné pri problémoch so žilami. Vyhýbajte sa saune, opaľovaniu i horúcim kúpeľom.
* Dodržiavajte pokyny lekára.

Ak vás trápia kŕčové žily, viac sa o svojom probléme a jeho riešení dočítate v novom čísle mesačníka Zdravie rodiny

Naše aktivity: 

- - Inzercia - -