Dnes je streda, 24.január 2018, meniny má: Timotej
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Civilizačné choroby na tanieri

január 09, 2018 - 17:25
Štatistické čísla uvádzajú, že Slováci „zjedia“ za jeden rok až 84 miliónov balení liekov na predpis. Takmer štvrtina z nich mala pomôcť pacientom s kardiovaskulárnymi ochoreniami. Za ochoreniami srdca nasleduje hneď cukrovka, obezita, cievne ochorenia...

Robme niečo!
Všetky tieto čísla by však mohli byť výrazne nižšie, keby ste sa začali zdravšie stravovať. Takzvané civilizačné ochorenia totiž najviac súvisia s tým, čo svojmu telu ponúkate na tanieri. Teda zdravá strava s dostatkom zeleniny, kvalitných bielkovín, ovocia, zeleniny, celozrnných potravín, strukovín, rýb a k tomu takzvané funkčné potraviny, ktoré pôsobia priaznivo na srdce, ovplyvňujú krvný tlak, hladinu cholesterolu, upravujú trávenie, posilňujú imunitu, spomaľujú starnutie, sú prevenciou proti obezite, osteoporóze, majú protirakovinový a antioxidačný účinok – to by ste si mali ustriehnuť každý jeden deň.
A nezabúdajte, že rýchle cukry, sladené nápoje, tučné mäso a mäsové výrobky, údeniny s vysokým podielom soli a skrytého tuku, jedlá rýchleho občerstvenia, vysmážané pokrmy by ste mali zo svojho jedálnička vyškrtnúť raz a navždy.

1
Sacharidy áno 
Je bežné, že ak nechcete priberať, ako prvé vylúčite z jedálnička chlieb, ryžu, zemiaky a cestoviny. Z nich si však telo berie sacharidy, bez ktorých nedokáže fungovať na sto percent. Práve v týchto potravinách je viac než polovica energie na deň. Nechajte sa nahovoriť na celozrnné pečivo a chlieb, aby ste mali aj viac vlákniny.

2
Jedno s druhým
Nejedzte iba určité druhy potravín, ale dajte si záväzok, že si vymyslíte čo najpestrejší jedálniček. Telo potrebuje viac než štyridsať rôznych potravín a jedna bez druhej nie je nikdy úplne dostatočná, každá obsahuje iné látky a iné živiny... Aby ste sa neprejedali, po mastnejšom obede si dajte zasa ľahšiu večeru.

3
Ani malé, ani veľké
Všetko s mierou, to stále platí. Nakladajte si porcie, ktoré vás zasýtia, ale nezaťažia. A čo je to porcia akurát: asi 100 g mäsa, jedno jablko, pol šálky surových cestovín a k tomu jedna zmrzlina. To ako príklad. A mimo vlastnej kuchyne sa už tiež nemusíte báť, že prekročíte dennú mieru – v reštauráciách mávajú zvyčajne uvedené energetické hodnoty jedla, ktoré si jednoducho zrátate... radšej než preťažený žalúdok voľte polovičnú porciu.

4
Ako vždy: ovocie a zelenina
Ak jedávate ovocie aj zeleninu pravidelne, položte si ešte jednu otázku, či aj v dostatočnom množstve. Je všeobecne známe a uznávané aj vedcami, že každý deň by ste si mali dopriať päť porcií zeleniny a ovocia – buď surové alebo tepelne upravené.

5
Tekutiny sú povinné
Čo je to dostatok tekutín? Skúste si denne naplánovať tekutiny tak do dvoch litrov. Samozrejme, najlepšie čistej vody, ktorú môžete striedať s minerálkami a nesladenými čajmi. V žiadnom prípade sa nesmiete dostávať do štádia, kedy už cítite smäd.

6
Sledujte si pás
Ak nechcete zaťažovať telo a ani trávenie, dávajte si pozor na príjem a výdaj kalórií. Ideálne – držte si svoju hmotnosť pod kontrolou. Nemusíte sa vážiť každý deň a stresovať sa, stačí, ak si budete striehnuť obvod pása. Najmä tuk na bruchu zvyšuje riziká ochorenia na cukrovku, srdcové a cievne poruchy... Aby ste vydali viac energie než prijmete a nepriberali, pohybujte sa. Nič lepšie nevymyslíte. Neobchádzajte schody, prechádzajte sa a choďte pešo!

7
Vždy rovnako
Jedzte pravidelne a vždy v rovnaký čas – aspoň približne sa priblížte k rovnakým hodinám na raňajky, obed i večeru. Ak si dávate aj desiatu i olovrant, trochu znížte všetky dávky, aby vám napríklad príliš sýta desiata neposunula čas obeda... Ak nemáte desiatu ani olovrant, zahryznite si aspoň do ovocia, aby ste zasa nevečerali príliš skoro, čo nakoniec môže skončiť ešte druhou večerou tesne pred spaním.

- - Inzercia - -